Bushings przewodnik. czyli co to i jakie gumki wybrać.
Bushings to kawałki gumy/uretanu w traku, przez którą przechodzi kingpin.
Bushingsy w trakach to indywidualna sprawa. Niektórzy wolą mieć twardsze inni miększe. Poniższy przewodnik ma za zadanie ułatwić wam wybór, jeżeli te, co macie wam nie odpowiadają lub chcecie sprawić by wasz Longboard szybko zmienił się z cruzera w freeridową maszynę.
Wymiana gumek to najprostszy i najtańszy sposób zmiany charakterystyki traków longboardowych.
Sposób ten jest również najskuteczniejszy i sprawia, że stają się one bardziej lub mniej skrętne.
Bushingsy w przeciwieństwie do podkładek pod traki, gumki nie zmieniają wysokości deski.
Najważniejsze aspekty dotyczące bushingsów to ich kształt, twardość oraz odbicie(rebound).
Twardość gumek wyraża się w durometrze i tutaj zależność jest prosta:
• Wyższy durometr – gumka twardsza, trak ciężej skręca
• Niższy durometr – gumka miększa, trak łatwiej skręca
W zależności od tego, jaką jazdę preferujesz, downhill, freeride czy cruzing, potrzebne ci będą różne gumki.
Do szybkich zjazdów używa się twardszych gumek o kształcie beczkowatym (barrel), dzięki temu deska zachowuje się stabilnie podczas większych prędkości.
Do crusingu lepsze są miększe gumy o kształcie stożkowatym. Przy takim secie traki skręcają łatwo i płynnie, umożliwiają szybkie energiczne skręty i pompowanie.
Niektórzy łączą ze sobą różne sety bushingsów, montując na jednym traku np. twarde gumki downhillowe z miękkimi cruzingowymi. Jest to bardzo powszechna praktyka.
Do różnych traków montowane są bushngsy różnej wysokości. Podczas zakupu zwróć na to szczególną uwagę.
Gumy przeznaczone do traków z odwróconym kingpinem będą zbyt duże do traków budowy klasycznej.
Czasami da się to załatwić montując dłuższy kingpin. Uważaj jednak, żeby nie był on zbyt długi, nie wystawał za bardzo poza trak, bo będziesz nim haczył o wszystkie możliwe przeszkody, a skutki mogą być nieprzyjemne.
Zazwyczaj gumki montowane bliżej deski są wyższe niż te od strony asfaltu.