Concave, camber, flex - czyli mały słownik longboardowy

Concave

Dość powszechną techniką poprawienia parametru skrętności jest stosowanie concave’u, czyli takie profilowanie decku, że brzegi deski są na całej długości lekko zawinięte do góry.

W wyniku takiego zabiegu powstają swoiste pedały gazu ułatwiające dociskanie deski podczas jazdy. Jest to niezwykle ważny parametr. Na deskach bez concave’u skręca się o wiele ciężej i ma się przy tym mniejszą stabilność.

Przy zakupie pierwszej deski radzimy wystrzegać się decków nieposiadających concave’u.

 

 

Camber

Camber – jest to wybrzuszenie na desce w kształcie łuku. Jeżeli deska posiada camber to jest ona wyższa na środku niż na końcach deski. Bywają jednak wyjątki.

Deski posiadające camber dużo lepiej pochłaniają różnego rodzaju nierówności napotkane na drodze. Pomaga on również zaabsorbować energię, która powstaje podczas carvingu i pumping’u. Sprawia on, że zakręty staja się proste i płynne. W większości desek po dłuższym czasie użytkowanie camber nieznacznie się zmniejsza albo nawet całkowicie zanika.

 

 

Flex

Flex, czyli elastyczność desek longboardowych jest tym, co sprawia, iż deska ożywa, nadaje im duszę. To dzięki niemu deska wgryza się w asfalt w trakcie zakrętu, aby czasie wyjścia wystrzelić jak z procy. Flex w Longboardach zależy od materiałów użytych do zrobienia decku.

Zatem jak wybrać odpowiedni flex?
Producenci desek zazwyczaj podają przedziały wagowe dopasowane odpowiednio do poszczególnych flex’ów. Jeżeli jednak deska ma tylko 1 dostępny flex w bardzo łatwy sposób możesz się przekonać czy jest on odpowiedni dla Ciebie.

Stań na nieruchomą deskę ze stopami wewnątrz traków. W tym momencie deska powinna się lekko wygiąć. Gdy zaczniesz się ruszać góra-dół deska powinna się wyginać trochę mocniej.

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel