Jakie koła do longboarda wybrać?
2019-11-05
Koła jako jedyna część longboardowego zestawu bezpośrednio dotyka jeżdżonej powierzchni co czyni ją niezwykle newralgiczną i ważną. Odpowiadają za trakcję i przyczepność, co relatywnie wpływa na bezpieczeństwo, pewność oraz komfort jazdy. Biorąc powyższe pod uwagę nietrudno docenić ważność tego elementu oraz jak kluczowy jest jego odpowiedni dobór.
Mnogość przeróżnych rodzajów, wielkości, specyfikacji może przysporzyć pewnych problemów podczas wyboru. Przy wysposażeniu sią w odpowiednią wiedzę szeroki wachlarz możliwości staję się jednak naszym sprzymierzeńcem
Mnogość przeróżnych rodzajów, wielkości, specyfikacji może przysporzyć pewnych problemów podczas wyboru. Przy wysposażeniu sią w odpowiednią wiedzę szeroki wachlarz możliwości staję się jednak naszym sprzymierzeńcem
i pozwala na mocno zindywidualizowane personalizowanie sprzętu, ze względu na jego charakter bądź przeznaczenie.
Pierwszym kryterium podczas wyboru kół będzie ich wielkość. Często w tym wypadku wybór będzie mocno determinowany przez rodzaj blatu jaki posiadamy w zestawie. Deski zamontowane w dropie posiadają pewne ograniczenia jeśli chodzi o wielkość kół. W przypadku modeli powyżej 70 mm należy się upewnić czy nie istnieje ryzyko występowania wheelbite. Deski zawieszone w topie pozwalają na minimalizowanie tego zjawiska poprzez montaż odpowiednio wysokich podkładek. Najczęściej spotykane w longboardach rozmiary koł oscylują w granicach 70 - 76 mm. Należy pamiętać, że im koło większe tym bardziej komfortowe, lepiej wybiera wszelkie nierówności. Mniejsze koła 60 - 63 mm idealnie sprawdzą się do miejskich cruiserów.
Pozostając przy rozmiarze, warto zwrócić uwagę na contact patch koła, a więc jego szerokość. Wąskie koła idealnie nadają się do slajdów, gdyż zdecydowanie łatwiej wytracić w nich przyczepność. Szerokich kół szukajmy gdy zamierzamy jeździć downhillowo. Im większy contact patch, tym koło jest bardziej przyczepne.
Kolejną rzeczą która w wymierny sposób determinuje dobór koła jest jego twardość. Wartość wyrażona durometrem definiuje koło pod względem jego przeznaczenia. Miękkie koła mieszczące się w granicach od 77 do 80a idealnie sprawdzą się w kompletach dedykowanych miejskiej jeździe. Gwarantują naprawdę duży komfort użytkowania i przyczepność. Modele oznaczone durometrem powyżej 82a mają bardziej agresywny charakter
Pierwszym kryterium podczas wyboru kół będzie ich wielkość. Często w tym wypadku wybór będzie mocno determinowany przez rodzaj blatu jaki posiadamy w zestawie. Deski zamontowane w dropie posiadają pewne ograniczenia jeśli chodzi o wielkość kół. W przypadku modeli powyżej 70 mm należy się upewnić czy nie istnieje ryzyko występowania wheelbite. Deski zawieszone w topie pozwalają na minimalizowanie tego zjawiska poprzez montaż odpowiednio wysokich podkładek. Najczęściej spotykane w longboardach rozmiary koł oscylują w granicach 70 - 76 mm. Należy pamiętać, że im koło większe tym bardziej komfortowe, lepiej wybiera wszelkie nierówności. Mniejsze koła 60 - 63 mm idealnie sprawdzą się do miejskich cruiserów.
Pozostając przy rozmiarze, warto zwrócić uwagę na contact patch koła, a więc jego szerokość. Wąskie koła idealnie nadają się do slajdów, gdyż zdecydowanie łatwiej wytracić w nich przyczepność. Szerokich kół szukajmy gdy zamierzamy jeździć downhillowo. Im większy contact patch, tym koło jest bardziej przyczepne.
Kolejną rzeczą która w wymierny sposób determinuje dobór koła jest jego twardość. Wartość wyrażona durometrem definiuje koło pod względem jego przeznaczenia. Miękkie koła mieszczące się w granicach od 77 do 80a idealnie sprawdzą się w kompletach dedykowanych miejskiej jeździe. Gwarantują naprawdę duży komfort użytkowania i przyczepność. Modele oznaczone durometrem powyżej 82a mają bardziej agresywny charakter
i zdecydowanie sprawdzą się podczas wykonywania slajdów. Twardsze koła będą również bardziej wytrzymałe,
co predestynuje je do ostrzejszej jazdy.
Niebagatelne znaczenie odgrywa również kształt koła. Modele o gładkich, obłych krawędziach (round lips) pozwolą na kontrolowany i niczym niezakłócony slajd. Krawędzie ostre lub kwadratowe (square lips) sprawdzą się tam gdzie zależy nam na niezbywalnej przyczepności.
Na koniec warto zwrócić uwagę na ułożenie rdzenia. Ma to bezpośredni wpływ na rozkład przeciążeń i sił działających na łożyska. Wyróżniamy trzy sposoby umiejscowienia rdzenia: centerset, offset i sideset.Koła center set mają swój rdzeń umiejscowiony dokładnie w środku – równolegle do każdej krawędzi.
Spośród wszystkich trzech ustawień koła center set są najczęściej spotykane ponieważ zapewniają największą przyczepność. Pozwala również przełożyć koła na drugą stronę w celu równomiernego ścierania się co wymiernie wpływa na ich żywotność.
Przy kołach sideset ich rdzeń zamontowany jest przy wewnętrznej krawędzi koła. Ten styl zapewnia najmniejszą przyczepność, co pomaga przy inicjacji slajdów przy minimalnym wysiłku. Odbywa się to kosztem mniejszej kontroli
Niebagatelne znaczenie odgrywa również kształt koła. Modele o gładkich, obłych krawędziach (round lips) pozwolą na kontrolowany i niczym niezakłócony slajd. Krawędzie ostre lub kwadratowe (square lips) sprawdzą się tam gdzie zależy nam na niezbywalnej przyczepności.
Na koniec warto zwrócić uwagę na ułożenie rdzenia. Ma to bezpośredni wpływ na rozkład przeciążeń i sił działających na łożyska. Wyróżniamy trzy sposoby umiejscowienia rdzenia: centerset, offset i sideset.Koła center set mają swój rdzeń umiejscowiony dokładnie w środku – równolegle do każdej krawędzi.
Spośród wszystkich trzech ustawień koła center set są najczęściej spotykane ponieważ zapewniają największą przyczepność. Pozwala również przełożyć koła na drugą stronę w celu równomiernego ścierania się co wymiernie wpływa na ich żywotność.
Przy kołach sideset ich rdzeń zamontowany jest przy wewnętrznej krawędzi koła. Ten styl zapewnia najmniejszą przyczepność, co pomaga przy inicjacji slajdów przy minimalnym wysiłku. Odbywa się to kosztem mniejszej kontroli
i pewności podczas jazdy.Ten rodzaj kół zużywa się również szybciej przy wewnętrznej krawędzi koła co prowadzi
do jego „stożkowienia”. Mimo swoich mankamentów tego typu koła w dalszym ciągu często wybierane są do freeridu oraz przez osoby zaczynające naukę slajdów próbujących opanować „utratę przyczepności”.
Koła offset natomiast mają rdzeń umiejscowiony gdzieś pomiędzy środkiem, a krawędzią. Ten sposób montowania kół łączy ze sobą zalety obydwóch poprzednich specyfikacji. Dużo kół downhillowych i freerideowych produkowanych jest w ten sposób ponieważ zapewniają łatwiejszą inicjację slajdów przy zachowaniu przyczepności
Koła offset natomiast mają rdzeń umiejscowiony gdzieś pomiędzy środkiem, a krawędzią. Ten sposób montowania kół łączy ze sobą zalety obydwóch poprzednich specyfikacji. Dużo kół downhillowych i freerideowych produkowanych jest w ten sposób ponieważ zapewniają łatwiejszą inicjację slajdów przy zachowaniu przyczepności
i kontroli.
Ostatnią rzeczą która pozory wydaję się marginalna a ma całkiem spore znaczenie jest wykończenie powierzchni koła. Gdy kupujemy nowe koła często posiadają one błyszczącą powłokę, która zapewnia bardzo dobrą przyczepność. Takie modele charakteryzują się bardzo dobrą trakcją i utrudniają wprowadzenie deski w slajd. Do takiej jazdy dedykowane są koła pre-drifted których powłoka jest piaskowana.
Ten artykuł powinien rozwiać większość wątpliwości i w dużej mierze ułatwić wybór odpowiednich kół. Należy pamiętać, że jest to bardzo ważny element całego kompletu i od jego jakości zależy nie tylko komfort jazdy, ale także bezpieczeństwo.
Jeśli interesują Cię modele zaprezentowane na zdjęciu, to znajdziesz go w naszym sklepie internetowym (TUTAJ), oraz miedzy innymi w naszym sklepie w Gdańsku:
Longboardy.pl
Politechniczna 9
80-175 Gdańsk
Zachęcamy również do sprawdzenia innych modeli dostępnych w naszym sklepie internetowym, link tutaj.
Ostatnią rzeczą która pozory wydaję się marginalna a ma całkiem spore znaczenie jest wykończenie powierzchni koła. Gdy kupujemy nowe koła często posiadają one błyszczącą powłokę, która zapewnia bardzo dobrą przyczepność. Takie modele charakteryzują się bardzo dobrą trakcją i utrudniają wprowadzenie deski w slajd. Do takiej jazdy dedykowane są koła pre-drifted których powłoka jest piaskowana.
Ten artykuł powinien rozwiać większość wątpliwości i w dużej mierze ułatwić wybór odpowiednich kół. Należy pamiętać, że jest to bardzo ważny element całego kompletu i od jego jakości zależy nie tylko komfort jazdy, ale także bezpieczeństwo.
Jeśli interesują Cię modele zaprezentowane na zdjęciu, to znajdziesz go w naszym sklepie internetowym (TUTAJ), oraz miedzy innymi w naszym sklepie w Gdańsku:
Longboardy.pl
Politechniczna 9
80-175 Gdańsk
Zachęcamy również do sprawdzenia innych modeli dostępnych w naszym sklepie internetowym, link tutaj.
Możesz również zajrzeć do naszych sklepów zlokalizowanych w całej Polsce, link do nich tutaj.
Jeżeli po przeczytaniu masz jakieś pytania, to śmiało pisz na: kontakt@longboardy.pl lub dzwoń pod: 535 008 775.
Jeżeli po przeczytaniu masz jakieś pytania, to śmiało pisz na: kontakt@longboardy.pl lub dzwoń pod: 535 008 775.