Słowniczek cz. 6 - bushingi

SŁOWNICZEK CZ. 6 - BUSHINGI

Bushingi to uretanowe gumki podpierające tracki. Montuje się je na kingpinie i osadza w gniazdach na bushingi po obu stronach hangera. Zapewniają dostosowywany stopień oporu podczas skrętu oraz zapobiegają metalowym częściom tracka ocieraniu się nawzajem. Każdy track powinien uzbrojony być w dwie takie gumki aby spełniał swoją rolę, natomiast sam kształt, durometr i ustawienie bushingów zależy już od preferencji ridera. Poniżej opisaliśmy Ci pokrótce rodzaje i przeznaczenie różnych gumek abyś bez problemu mógł dobrać najlepsze do swoich potrzeb.

 

Jeśli szukasz bushingów odpowiednich Twoim potrzebom koniecznie zajrzyj tutaj

 

Boardside/roadside bushings

Jak napisaliśmy powyżej na każdy track przypadają dwie gumki. Tę znajdującą się bliżej ziemi określamy jako roadside bushing, a tę bliżej deski roadside bushing.

 

Durometr bushingów

Tak samo jak koła bushingi produkowane są w różnej twardości określanej durometrem. Większość gumek znajdziemy w przedziale od bardzo miękkich 78a do bardzo twardych 98a. 78-83a uważane są za miękkie, 84-90a za średnie, a 91-98a jako twarde. Miększe bushingi zapewnią desce większą zwrotność, podczas gdy twardsze sprawią, że będzie bardziej stabilna.

 

Split durometr bushing setup

Czyli mówiąc po polsku zamontowanie w tracku gumek o różnych twardościach. Jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie zaleca się abyś twardszą gumkę zainstalował bliżej deski (boardside) dzięki czemu będzie stabilniejsza. Analogicznie miększy bushing spowoduje, że deska będzie bardziej skrętna.

 

Bushingi stożkowe (conical bushings/cones)

Krótkie lub wysokie stożki zapewniają hangerowi szeroki zakres ruchów, oraz doskonałą skrętność wymaganą przy carvingu, jak również transporcie. Bardzo responsywne przy mniejszych prędkościach, natomiast przy większych mogą okazać się niezbyt stabilne. Z racji swojego ksztalu długi stożek będzie nieco bardziej stabilny od krotkiego i najcześciej spotkać go można przy trackach RKP; krótki odwrotnie – w SKP.

Bushingi beczkowe (barrel bushings)

Beczki zaprojektowane są w ten sposób aby wypełnić całe gniazdo na bushing co sprawia, że są bardziej stabilne od innych gumek i pierwszym wyborem jeśli chodzi o downhill. Niemniej jednak w dalszym ciągu miękkie beczki mogą być używane do cruisingu czy transportu. Często łączy się je razem ze stożkowymi bushingami aby zapewnić desce setup „do wszystkiego” - stabilny a przy tym responsywny. Jeśli lubisz zestaw beczka-stożek ale chciałbyś coś ciut bardziej stabilnego przy wyższych prędkościach spróbuj użyć dwóch beczek o różnym durometrze; miększą montując roadside.

 

Stepped barrel (eliminator bushing)

Są to beczki z charakterystycznym wycięciem. Stosuje się je głównie aby zapobiegać wheelbite w trakach SKP lub zapewniać maksymalną stabilność w RKP. Wypełniają całe gniazdo na bushing oraz posiadają dodatkową krawędź która poza nie dla lepszego wsparcia i kontroli. Dzięki nietypowemu kształtowi pozwalają na użycie niższego durometru gumek niż ten którego używałeś wcześniej. W rezultacie otrzymujesz bushing o wspierającym track kształcie przy jednoczesnym użyciu bardziej responsywnego uretanu. Zazwyczaj montowane są boardside i łączone ze zwykłymi beczkami.

Stepped cone (freeride cone bushing)

Są połączeniem zwykłego stożka z eliminatorem dając zalety obu tych rodzajów. Z jednej strony oferując stabilną podstawę szczelnie pasującą do gniazda, z drugiej zaś zapewniają pełną manewrowość hangera. Te innowacyjne bushingi mogą być montowane z którejkolwiek stoyu i gwarantują podobne osiągi co split durometr setup, lub łączenie stożka z beczką w jednym tracku. W zależności od wybranego durometru te gumki sprawdzą się przy każdym typie jazdy.

 

Talerzyki (bushing washers)

Każdy track powinien posiadać dwa talerze na których osadzane są bushingi. Jeden pomiędzy bushingiem boardside a baseplatem, a drugi między roadside bushing a śrubą kingpina. Różne rodzaje talerzyków mogą być użyte do personalizacji naszego longa. Głębokie talerzyki dają większą kontrolę i stabilność podczas jazdy płaskie natomiast są bardziej „żywe” i skrętne.

 

Więcej o bushingach oraz jak je dobierać znajdziesz tutaj.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel