Jazda na longboardzie przeżywa prawdziwy rozkwit a wraz z nią longboardowy słowniczek. Terminy używane do opisania nowych dech, kół, traków, stylów i technik jazdy mogą przyprawić o zawrót głowy. Chcemy przekazać Wam maksimum wiedzy o tym wspaniałym sporcie, tak abyście mogli wybrać sprzęt który będzie odpowiadał Waszym potrzebom. Przejrzyj opisane poniżej pojęcia, a mimo iż wiele z nich nie posiada polskiego odpowiednika to powinieneś załapać o co w tym wszystkim chodzi i temat longbordów będzie dla Ciebie o wiele bardziej zrozumiały.
Dla bardziej dokładnych informacji, zajrzyj również do naszych innych działów z poradami, np. Jak dobrać deck, lub jak czyścić łożyska.
Ogólne pojęcia i techniki
Zebranie idealnego dla siebie zestawienia, jest ważne, ale jazda to nie tylko sprzęt jaki posiadasz. Upewnij się, że znasz podstawowe tricki, techinki i pojęcia – przydadzą się, nie ważne jaki styl jazdy preferujesz.
Styl jazdy regular i goofy
Tak jak w przypadku osób lewo i praworęcznych każdy ma preferowany sposób jazdy na longboardzie. Dla niektórych naturalną pozycja na desce będzie postawienie lewej nogi z przodu, a prawej – z tyłu deski. Takie ustawienie nazywamy regular stance (w skrócie regular). Innym bardziej będzie odpowiadało ułożenie odwrotne – prawa noga z przodu, lewa z tyłu. Podczas nauki tricków często możesz spotkać się z określeniami np. „przednia ręka” oznacza to dokładnie tą rękę która skierowana jest w kierunku jazdy czyli lewa dla regular i prawa dla goofy.
Ten sposób jazdy też jest jak najbardziej poprawny – nazywa się goofy stance (w skrócie goofy). Nie ważne, czy preferujesz jazdę goofy czy regular, ważne żebyś czuł się komfortowo. Jeśli dopiero zaczynasz jazdę na longu przejedź się kawałek każdym ze sposobu i zdecyduj który dla Ciebie jest bardziej naturalny.
Switch stance
Switch stance jest odwrotnością Twojego wyjściowego sposobu jazdy. Jeśli na co dzień jeździsz goofy to kiedy (np. po wykonaniu tricku) znajdziesz się w regular znaczy, że aktualnie jedziesz w switch stance. Chodź jest to trudniejszy styl warto go potrenować, ponieważ nierzadko przydaje się przy rożnego rodzaju trickach.
Heelside/Frontside
Określenie to pojawia się najczęściej, choć nie tylko, podczas opisu różnych longboardowych tricków. Oznacza to tę stronę deski na której w trakcie jazdy znajdują się nasze pięty. Dla przykładu jeśli spotkasz się z opisem heelside turn, znaczy to, że osoba jeżdżąca regular powinna skręcić w lewo, a goofy w prawo. Rzadziej spotkasz się z oznaczeniem frontside, które mimowszystko warto znać.
Toeside/Backside
Analogicznie do przykładu powyżej, określenie toeside oznacza tę stronę deski najbliższą naszym palcom. Toside turn oznacza zatem skręt w prawo dla osób jadących regular i w lewo dla goofy.
Wheelbite
Z wheelbitem mamy do czynienia kiedy koło ociera się o wewnętrzną stronę deski. Jest to bardzo niebezpieczne ponieważ prowadzi do nagłego zatrzymania się deski (i zrzuceniu jej ridera).
Więcej o wheelbite oraz jak sobie z nim poradzić możesz przeczytać tutaj.
Chybotanie deski (speed wobbles)
Chybotanie deski to częste zjawisko dotykające początkujących riderów którzy pragnąc sprawdzić limity swojego longa osiągają coraz to większe prędkości. Dochodzi do niego kiedy deska zaczyna być sterowana tylnymi trakami co powoduje nagłe skręty lub chybotanie przednich tracków do przodu i do tyłu.
Najlepszym sposobem aby tego uniknąć jest przełożenie większej części ciężaru ciała na przednią nogę i/lub przestawienie jej trochę bliżej przednich tracków. Tym sposobem łatwiej będzie nam sterować przednimi trackami, ograniczając ryzyko, że kontrolę nad deską przejmą tylne traki.
Jest również wiele sposobów jakimi możemy „podkręcić” naszego longboarda aby do podobnych sytuacji nie dochodziło. Twardsza konstrukcja, większy wheelbase, szersze traki lub takie z mniejszym kątem nachylenia oraz twardsze bushingi (o wyborze bushingów możesz poczytać tutaj ) sprawią, że deska będzie bardziej stabilna i mniej podatna na chybotania przy większych prędkościach.
Footbrake
Footbrake, co w luźnym tłumaczeniu oznacza hamowanie stopą, jest najprostszym sposobem na hamowanie i zmniejszanie prędkości. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z jazdą na longboardy to manewr ten powinien być na szczycie Twojej listy. Czym jest dokładnie i jak się go nauczyc możesz sprawdzić tutaj.
Ollie
Ollie to nic innego jak „podskoczenie” razem z deską. Jest to przydatny manewr bez znaczenia jaki styl jazdy preferujesz. Jego wykonanie może różnić się nieco od rodzaju deski jaki posiadasz – najłatwiej jeśli będzie posiadała kicktail – czyli będzie miała lekko podniesiony tail - tył deski.
Jeśli chcesz uzyskać wskazówki jak do takiej „akrobacji” powinieneś się zabrać zajrzyj do naszej akademii tricków.
Pumping
Pumping na longboardzie przypomina nieco bujanie się na huśtawce. Jadąc łukiem używaj nóg i bioder aby manewrować pędem z jednej strony na druga niczym surfer. Deską manewruj w taki sposób jakbyś chciał "ześliznąć" pięty z deski i od razdu odbij wykonując podobnych róch tylko w kierunku palców. Pomoże Ci to w utrzymaniu, lub nawet zwiększeniu prędkości. Deski z małym wheelbasem i/lub giętką konstrukcją nadają się do tego najlepiej.
Power slide
Aby wykonać power slide rider musi skręcić deskę na tyle mocno aby koła straciły przyczepność i zaczęły „ślizgać” się po powierzchni. Może to być użyte jako trick, albo metoda do zbicia prędkości.
Pendulum/shut down slide
Pendulum slides (albo pendys) zazwyczaj są pierwszymi, najprostszymi slidami wykonywanymi „na rękach” przez początkujących riderów. Świetne do zmniejszenia prędkości, lub całkowitego zatrzymania na koniec zjazdu. Do ich wykonania niezbędne są rękawice z padami. O tym jak nauczyć się tych slidów napisaliśmy tutaj.
Slidy na stojąco (stand up slides)
Jak nazwa wskazuje, są to takie slidy przy których nie podpieramy się rękami, a całość manewru wykonujemy na stojąco. Freeriding to styl mocno opierający się na tych właśnie slidach. Riderzy uwielbiają kosić ostre zakręty bez pomocy rąk i tracenia rezonu.
Więcej o slide'ach napisaliśmy tutaj.
Pre-drifts
Pre-drifts to wymagające manewry, ale często okazują się najszybszym i najprzyjemniejszym sposobem pokonania ostrego zakrętu. Polegają one na wykonaniu slide'u zanim zaczniemy skręcać. Ważne, aby wrócić do pozycji wyjściowej jeszcze przed zakrętem, aby móc nabrać prędkości po jego pokonaniu. Opanowanie pre-driftów jest kluczową sprawą dla każdego ridera liczącego na szybki downhill.
Speed tuck
Jest to nic innego jak odpowiednie „skulenie się” w celu ograniczenia oporu powietrza i osiągnięcia lepszej aerodynamiki podczas jazdy. Idealna pozycja to taka, w której jednocześnie przesuwasz ciężar ciała bliżej przednich traków dla lepszej stabilności. Perfekcyjne opanowanie wymaga wprawy, ale jest kluczowe dla każdego ridera marzącego o jak najszybszym downhillu.