Słowniczek cz. 5 - tracki

SŁOWNICZEK CZ. 5 – TRAKI

Tracki/traki (trucks) są najbardziej skomplikowanym składnikiem każdego longboarda, a w ich budowie łatwo się pogubić. Aby nie mieć niejasności zapoznaj się z poniższymi pojęciami i od razu będziesz wiedział co jest co.

Baseplate

Jest to ta płaska część traka którą montujemy bezpośrednio de deski, dbając o równomierny nacisk i pewne mocowanie. Baseplate zawiera cztery (a niekiedy sześć) nawiercone otwory przez które pasują do tych nawierconych w decku. Nietrudno się domyślić, że właśnie przez otwór w desce i baseplate'cie przechodzą śrubki trzymając te dwa elementy razem.

Baseplate określa również kąt pod jakim umieszczany jest hanger.

Kąt baseplate'a

Czyli pod jakim kątem zamontowany jest hanger do baseplate'a. Większość tracków RKP (reverse king pin) montowane są pod kątem 50 stopni. Wystarczy niewielki nacisk na brzeg decku aby Twoja deska mocno skręciła. Baseplaty z 50 stopniowym kątem są idealnym rozwiązaniem jeśli chodzi o carving, transport, freestyle i freeride przy niedużych prędkościach dzięki swojej responsywności. Polecany początkującym oraz riderom śmigającym poniżej 55 kmh.

Baseplate'y o niższym kącie pochylenia lepiej sprawdzają się przy wyższych prędkościach oraz downhillu ponieważ umożliwia większe pochylenie się nad deską przy jednoczesnym zmniejszeniu skrętności. Zestawienie z trackami z 42 stopniowym kątem będzie o wiele mniej skrętne niż ze standardowymi trackami. Deska dzięki temu jest bardziej stabilna przy dużych prędkościach i nie ma ryzyka, że skręci zbyt mocno zbyt szybko. Mniej odczuwalne są również wszystkie nierówności podłoża.

Kingpin

Kingpin jest integralną częścią każdego tracka, który dosłownie trzyma wszystko na swoim miejscu. Jest to ten gruby bolec trzymający ze sobą baseplate, bushingi oraz tracki. Dobra informacja jest taka, że można go wymienić gdyby się złamał – nie trzeba od razu kupować nowych tracków.

Hanger

Hanger jest tym ustrojstwem w kształcie litery T w którym znajduje się oś. Mocuje się go do baseplatu, na kingpinie pomiędzy parą bushingów. Hanger określa szerokość tracków oraz miejsca osadzenia bushingów.

 

 

Oś tracka (axle)

 Przechodzi przez całą szerokość hangera, a jej wystająca cześć służy do montowania speed ringów i kół. Standardowy rozmiar osi to 8mm.

 

 

Pivot

Jest trzecią „odnogą” hangera którą umiejscawiamy w pivot cupie. Kiedy znajdzie się na swoim miejscu obraca się co pozwala trackom na skręcanie.

 

Pivot Cup

Pivot cup jest to mała, gumowa „miseczka” znajdująca się w baseplate'cie. Pivot w hangerze powinien gładko wsunąć się w pivot cupa nie tracąc przy tym możliwości obracania się.

Jeśli Twoje tracki skrzypią przy skręcaniu możesz do pivot cupa naskrobać trochę łupinek z mydła. Więcej o tym zabiegu tutaj

 

Bushing seat

W centralnej części hangera możesz zauważyć okrągłe żłobienia. Służą utrzymywaniu w miejscu bushingów, które regulują „skrętność” deski

Reverse kingpin (RKP)

Tracki reverse kingpin są najczęściej spotykanymi longboardowymi trackami z racji tego, że są najbardziej responsywne i „żywe”. Przy mniejszych prędkościach oferują więcej możliwości dostosowywania dla stabilności, a przy większych dla kontroli. Traki RKP z reguły umieszczone są wyżej niż standard kingpin (SKP), kingpinem skierowanym „na zewnątrz”. RKP dodatkowo oferują ciut mniejszy wheelbase niż SKP zamontowane w tych samych otworach. O ile nie planujesz grindować krawężników w skateparku to traki RKP powinny być Twoim pierwszym wyborem – oferują stabilność i responsywność niezbędną w transporcie, carvingu, freestylu, freeridzie i downhillu.

 

Standard kingpin (SKP)

Najczęściej montowane do małych desek np. standardowych skateboardów lub typu baby miller. Kingpin w tych trakach skierowany jest do środka deski dzięki czemu nie zahaczy np. podczas grindowania. Jeśli szukasz czegoś co nie będzie ograniczało Twojej jazdy po skateparku to zdecydowanie powinieneś wybrać tracki SKP

Split degree (wedge/dewege)

Niektórzy riderzy preferują użycie tracków o różnych kątach nachylenia. Dla przykładu z tyłu montując tracki o 42 stopniowym nachyleniu a z przodu o 50 stopniowym. Taki zabieg zapewnia im responsywność tracków jeśli chodzi o przód, z tyłu zaś stabilność zapobiegającą „majtaniu” się deski i zjeżdżaniu.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel